zaterdag 21 september 2013

Wie leest die blijft....(bij) :-)



Boeken
Ik ben gek op boeken en dat zijn het liefst studieboeken. Er staan er dus wel aardig wat in mijn boekenkast. De meeste van mijn boeken omarm ik als waardevolle bezittingen. Helaas staan er ook een aantal waarvan ik achteraf een beetje spijt hebt dat ik ze heb gekocht. Bij boeken wil ik namelijk een beetje het gevoel hebben dat ik daar wel een tijdje zoet mee ben en dat het me nieuwe informatie geeft. Bij een tegenvallend boek had het handig en  ahum....verstandig geweest als ik dat boek eerst in de bieb had geleend voordat ik het zou aanschaffen.

24/7
Iedere boekengek zal het denk ik wel kunnen herkennen dat het lastig kan zijn de verleiding te weerstaan als je op een zaterdagavond zit te surfen en je een boek ziet waarvan je denkt; "Ik wil hem nu, ik wil hem nu, NU!!!" . Meestal kun je in drie klikken bestellen en betalen en binnen 24 uur ploft je bestelde pakketje op de deurmat. Hoe makkelijk is dat! Laat dat laatste nu net het voordeel en het probleem tegelijk zijn :-)

Geduld is soms een lastige zaak
Zo was het ook ruim een week geleden. Ik zag een boek waarvan ik niet helemaal zeker wist of het een aanwinst zou zijn. Een mens leert gelukkig van zijn "fouten" dus ik bezocht na lange tijd de bibliotheeksite van onze regio. Daar kun je online boeken zoeken en eventueel ook reserveren. Een van de boeken van mijn wenslijst was binnen de regio en de andere daarbuiten. Voor 5 euro kon ik hem bestellen. Oh, en toen begon het grote ongeduld! Ik moest misschien wel een hele week wachten, misschien wel langer:-) Ik beloonde mezelf met de gedachte dat ik geen dreigende miskoop zou krijgen en de biebpas weer in ere zou herstellen. Want betalen voor iets dat je niet gebruikt is natuurlijk gewoon stom is mijn idee.

De beloning!
Gelukkig kreeg ik dan gisteren het verlossende bericht via de mail dat mijn boeken konden worden afgehaald! Ik was blijkbaar zo lang niet meer in de bieb geweest dat er een aardige biebdame aan te pas moest komen om me wegwijs te maken! Als een wereldvreemde als ik eerlijk ben! Stond ik netjes te wachten totdat de dame mijn boeken zou scannen werd ik verwezen naar de zelfscanbalie en moest ook het pasje op het daarbij bestemde vakje doen. Een net bonnetje kwam automatisch uit het apparaat.  Ook moest ik zelf mijn gereserveerde boeken uit de daarvoor bestemde boekenkast pakken. Wist ik veel!  Het ene boek moest gescand worden op de gewone manier en het 5 euro boek moest weer anders...., een apart briefje dat ik weer moet bewaren voor het inleveren.... Dat boek moest bij een betaalpaal worden gepind waarbij ik ook weer mijn biebpas moest plaatsen. Volg je het nog? :-)

Gratis vakantiebibliotheek
Ook vertelde de biebdame dat er weer GRATIS voor leden en NIET leden boeken kunnen worden gedownload in de herfstvakantie en de andere vakantieperioden en dat die automatisch verlopen.
Oh en vanaf heden geen telaat boetes meer, ik krijg straks een mail van de biebdame als ze terug moeten. Bij geen tijd kan ik ze ook nog online verlengen, dan hoef ik toch niets te betalen. Alles bij elkaar best handig allemaal.

Het meest handige is om vooral heel erg bij te blijven :-)


En jij? Boeken kopen of liever van de bieb? 


2 opmerkingen:

  1. Hi Natalie,

    Die boeken die je gratis in de vakantie kunt downloaden, kun je die ook na de vakantie uitlezen... in mijn vakanties heb ik het altijd zo druk ;-)

    Ik koop weinig boeken en maak optimaal gebruik van de bieb. Ik heb een sterabonnement en mag voor 50 euro per jaar 15 boeken lenen per keer en gratis reserveren en gratis films en cdroms lenen. Ik lees redelijk veel. Ik hou een verlanglijstje bij op de site van de bieb en daar reserveer ik dan vaak de boeken uit. Vooral zelfhulp boeken, reisgidsen etc. zijn na een paar jaar niet meer actueel en staan dan te stoffen in je boekenkast. Je kunt ook een verlanglijstje op pinterest bijhouden. Op het mijne staan veel sportboeken natuurlijk http://www.pinterest.com/djaktief/boekenfilmsmuziek/

    groetjes,

    Dorothé

    Onze bieb stuurt ook mails als de inleverdatum nadert en ik kan via internet verlengen. Gelukkig is er nog wel een dame op de bieb maar dat zal waarschijnlijk in de toekomst wel verdwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Dorothé,
    Wat ik begreep dat je dus na die vakantieperiode je digiboeken dus automatisch weer inlevert. Dus als je ze niet uit hebt....dan denk ik dat je ze weer opnieuw moet lenen. Mijn abbo kost in de 40,00 euro, volgens mij hebben wij niet van die sterabonnementen. 50 euro is dan niet veel voor wat je allemaal mag lenen.

    Ik heb me voorgenomen meer bibliotheekboeken te lenen. Ik vind boeken wel weer leuk om te geven als cadeau. Ik spreek dan ook wel eens af dat ik het boek dan weer kan lenen. Dan kan ik meelezen zonder dat het boek in mijn kast hoeft te staan :-)

    Ik zal pinterest eens bekijken, dat heb ik wel al aangemaakt maar nog niet heel actief mee geweest. Ik vind het wel erg leuk om te zien allemaal!

    Groetjes Natalie

    BeantwoordenVerwijderen

Plaats hier je reactie!