Jongeren blijken steeds meer schulden te maken als het gaat om mobiel bellen met een abonnement. In het AD van dinsdag viel te lezen dat GGN bijna drie keer zo veel zaken van jongeren in behandeling kreeg dan in het jaar ervoor. Jongeren krijgen op deze manier al vroeg te maken met incassobureaus door de niet betaalde telefoonrekeningen. Keizer pleit voor een compleet verbod op het gebruik van abonnementen van jongeren onder de 18 jaar.
Wie
sluit af?
Mijn
eerste vraag die bij mij opkomt bij het lezen van dit bericht is wie dan het
abonnement in de eerste plaats heeft afgesloten? Is het niet zo dat je sowieso
18 jaar moet zijn om een abonnement voor een mobieltje te krijgen? Ja toch? Het
probleem is dan toch ook opgelost als ouders niet (meer) abonnementen afsluiten
om gebruikt te worden voor jongeren onder de 18? Zo simpel kan het zijn en ook
toch weer niet want er bellen blijkbaar veel jongeren met abonnement onder de
18 jaar. Ook komt het geregeld voor dat ouders bijspringen bij te hoge
rekeningen...
Voor
de bijl gaan.
Ik
heb ooit voor een van mijn kinderen eenmaal een abonnement afgesloten op mijn
naam. Dat was uiteindelijk inderdaad niet zo'n goed plan. Eens maar nooit weer!
Ik kreeg maandelijks lelijke blikken toegeworpen als ik met de rekening aan
kwam, alsof ik al die telefoontjes had gepleegd! Heb iedere belminuut laten
terug betalen hoor. Wat eerst veel voordeliger leek dan prepaid bellen was in
de praktijk dus vele male duurder. Het is een zegen dat mobiel internet nog
geen gemeengoed was anders waren de kosten vast nog hoger geweest. Mijn puber
beloofde heel netjes binnen de 100 minuten of 100 sms’jes te blijven. Wist ik
veel dat die zo op zijn en ervaring met pubers en belgedrag had ik ook nog
niet. Gelukkig kunnen we er nu wel weer om lachen en hebben we de
incassobureaus gelukkig buiten de deur kunnen houden.
Mij
zie je dus niet meer een abonnement zien afsluiten voor een puber onder de 18
jaar. Zelfs een door mij af en toe betaald prepaid tegoed van een tientje bleek
meerdere malen na een dag met gemak verbruikt te zijn. Met het voorzien van
beltegoed ben ik dan ook gestopt. Dan maar sparen voor een mobiel en je
belkosten. Ik kan er niet (meer) mee zitten.
Waarom een
abonnement?
Als je een
beetje Iphone wilt of een Samsung zoveel, dan zijn er behoorlijk wat
spaarcentjes nodig. Bij een abonnement komt zo'n duur toestel een stuk sneller
naar je toe. Want wat als IEDEREEN een goede smartpfone heeft, dan wil je niet
een vierdehands toestel uit je zak moeten halen dat slechts bellen en sms-en
kan. Ook bel je een stuk voordeliger dan prepaid. Alleen probleem is dat pubers
erg vele moeite hebben om binnen de bundel te blijven en zich nog niet goed
realiseren hoe hoog kosten kunnen oplopen. Als we heel even rustig bedenken
waarom het normaal zou zijn dat er 14 jarigen rondlopen met een 400 euro
kostende telefoon en iedere maand rond de 35 euro of meer belkosten hebben? Ik
weet dat ik als puber in de piepzak zat als ik dacht dat ik de geinlijn te vaak
zou hebben gebeld of wat dacht je van 10 cent om het weer te kunnen
beluisteren.....
Ik weet het
zijn andere tijden....maar als je er echt over nadenkt dan is het eigenlijk
idioot toch?
De
oplossing?
Toch
is er misschien wel een gulden middenweg. Mijn Hollands nieuwe abonnement is een op
= op abonnement. Je kunt in combinatie met een telefoon een abonnement kiezen.
En belbundel op? Je kunt dan alleen nog meer gebruiken als je bijbetaald met
IDEAL. Dat is op zich wel veilig én bij diefstal blijft de schade beperkt. Nou
ja, je blijft natuurlijk gewoon je contract doorbetalen ook als je telefoon
gestolen is. Ook kan een mobiel niet tegen vallen en water. Twee jaar betalen
is dan wel een verzoeking! Misschien
is het beter iets meer te betalen en een 1-jarig contract te kiezen? Of nog
beter, zoek een goede afdanker waarmee puber zich goed mee kan vertonen. Verder
kun je bellen met simpel, dan kun je als ouder een belplafond instellen en
blijven er nog drie nummers bereikbaar als het beltegoed op is. Nog eenvoudiger is gewoon prepaid
bellen. Er zijn komen steeds meer voordelige providers. Bij een provider als
Aldi Talk bel je bijvoorbeeld ook heel voordelig met elkaar onderling. Bovendien is er
tegenwoordig op veel plaatsen gratis Wi-Fi, dus hoe nodig is betaald internet?
Hoe
heb jij dat geregeld met je puber? Nog slimme tips?
Leuk dat je je blog weer hebt hervat Natalie. En fijn dat ik op je bloglijst sta.
BeantwoordenVerwijderenWat telefoons betreft. Ze krijgen hier prepaid voor de bereikbaarheid. In de bovenbouw mag er internet op en vergoeden wij de helft van de aankoop van een hippe redelijk betaalbare telefoon. Wat boven de bundel is boeken wij terug van hun bankrekening. DWZ ze hebben 2 bankrekeningen: een voor het serieuze werk en een voor een gedeelte van het zakgeld als elektronische portemonnee. Wij beheren de serieuze. Ze nemen de bankpas daarvan alleen mee als ze echt iets specifieks gaan kopen.
Eerst vonden ze het onzinnig 2 rekeningen, maar nu zijn ze er heel blij mee omdat het impulsaankopen remt. Als je de goede pas niet bij je hebt kun je nl. niets kopen.
Wat gratis wifi betreft... middelste heeft nu bij tele2 een abbo voor 3,-- per maand en benut gratis wifi. Dit stelde hij zelf voor en 36,-- per jaar dat haal je zelfs met prepaid bijna niet.
groetjes,
Dorothé
Hai Dorothé,
BeantwoordenVerwijderenDankje!
Goede tips!
Het niet bij je hebben van je bankpas is echt heel slim ja.
Hier dus ook twee rekeningen! Bij ABN kun je zelfs de bankrekening van je kind beheren zeg maar. Limieten instellen, ideal, binnenlandse en buitenlandse betalingen en nog veel meer dingen.
Je kunt ook het saldo "in de gaten houden". Deze betaalrekening is bedoeld om te leren omgaan met digitaal geld. Met de serieuze rekening kunnen dan juist weer geen internetbetalingen gedaan worden. Handig hoor!
Groetjes Natalie